În lumea moto, de cele mai multe ori există compromisuri pe care inginerii le fac. O „sportivă” va avea în jurul a 200 de cai putere, însă va fi incomodă la drumuri lungi. Un naked va fi manevrabil, însă pilotul nu va avea protecție la vânt, iar un model de touring va fi comod la drumuri lungi, dar va suferi din pricina lipsei de putere. În aceste condiții, ProSport a avut prilejul să testeze motocicleta care îmbină performanțele unui propulsor cu confortul dus în zona de lux: se numește BMW K 1600 GTL Exclusive și este probabil cea mai high-end motocicletă pe care o poți întâlni pe șoselele din întreaga lume. Inginerii bavarezi au reușit performanța ca pe modelul 2015 să asigure un mix între tehnologiile de ultimă oră cu deja cunoscutul nivel important de lux pe care îl oferea K 1600 GTL Exclusive.
Așa cum am menționat, am supus motocicleta unui test întins pe durata a două zile pline, pe traseul București – Cheile Grădiștei – Brașov – Predeal – București. Circa 500 de kilometri în care am mers pe suprafețe de asfalt de diverse calități, pe uscat și pe ploaie, iar peste 80% din timp tura a fost parcursă cu pasager și cu toate compartimentele suplimentare pline de bagaje. Am ales să evaluăm motocicleta pe trei direcții pe care le considerăm importante pentru cei care se gândesc la un K 1600 GTL Exclusive: performanțele, nivelul de confort și tehnologiile implementate în motocicletă. Capitole importante în ideea în care vorbim despre o motocicletă care costă, în varianta testată de noi, fix 29.733 euro!
Dimensiunile generoase ale modelului K 1600 GTL Exclusive limitează pilotul la un comportament de mașină în oraș, însă oferă o stabilitate aproape fără precedent pe drumurile întinse din afara localităților
1. Performanțele modelului BMW K 1600 GTL Exclusive
Fișa tehnică ne arată faptul că avem de-a face cu un propulsor de 1.649 cmc care dezvoltă o putere maximă de 160 de cai și 175 Nm. În feelingul transmis pilotului asta se traduce printr-un nivel de-a dreptul impresionant de putere oferită la roată care acoperă toate ipostazele în care te poți trezi pilotând această motocicletă. Cu pasager și cu cutiile de bagaje complet încărcate, motocicleta ajunge foarte aproape de masa totală permisă, adică în jurul a 540 de kilograme. Pentru o jumătate de tonă, GTL Exclusive este motorizată corespunzător: propulsorul în patru timpi cu șase cilindri sună grav, aproape bolborosit, dar „trage” suficient de brusc pentru a permite „mamutului” să facă depășiri în aproape orice condiții.
Cifra „6” de pe motor este cartea de vizită a modelului cu care BMW domină autoritar segmentul heavy tourerelor. Varianta GTL Exclusive aduce într-o singură motocicletă toate înovațiile din lumea moto a anului 2015
Dacă ar fi să avem un reproș aici, putem menționa faptul că s-ar fi putut ca frâna de motor să fie un pic mai violentă pentru a îmbunătăți stilul de condus în condiții de serpentine. Sigur, datele problemei se schimbă și motocicleta este mai ușor de oprit sau încetinit prin retrogradarea în cutia de viteze atunci când nu este complet încărcată, frânele uriașe fiind ireproșabile. Parbrizul reglabil electronic, deja marcă înregistrată a acestui model, oferă o protecție de vânt mai mult decât bună pentru pilot, indiferent de stilul de pilotaj. Acest lucru se aplică și pasagerului, însă trebuie acordat un nivel mai ridicat de atenție atunci când avem un partener de drum cu o înălțime peste medie, situație în care doar ridicarea completă a parbrizului îl ajută să nu primească jetul de vânt în cască.
Atunci când vorbim despre cifra de consum trebuie menționat faptul că, la o motocicletă de aproape 30.000 de euro, consumul e gândit mai repede în ideea de autonomie decât în cea de economie. Chiar și așa, răspunsul BMW K 1600 GTL Exclusive a fost impresionant. La finalul testului, computerul de bord a indicat un consum de 5,2 litri la suta de kilometri. Deși pare departe de „oficialul” anunțat de nemți – 4,6 l/100 km – consumul obținut de noi este justificat de nivelul important de încărcătură. Astfel, rezervorul cu un volum util de 26,5 litri asigură o autonomie în jurul a 500 de kilometri, adică exact ceea ce vor să audă cei care plănuiesc excursii lungi cu motocicleta.
Două evacuări și un stop de frână gigantic, faruri adaptive xenon și suplimentare cu LED sunt elementele care fac din K 1600 GTL Exclusive o motocicletă vizibilă în orice condiții de trafic
2. Tehnologiile modelului BMW K 1600 GTL Exclusive
Combinația între tradițional și anul 2015 le-a ieșit bine nemților. K 1600 GTL Exclusive a primit Keyless Ride, sistemul care permite pilotului să țină cheia în buzunar și să pornească motocicleta doar de la buton. De asemenea, sistemul controlează blocarea ghidonului, bușonul rezervorului, închiderea centralizată și sistemul de alarmă. Colosul care are oricum dimensiuni impresionante este ajutat să fie mai vizibil pe șosele de un sistem de iluminare cu faruri LED pe lângă farul adaptiv cu xenon. La capitolul sisteme care ajută pilotul să țină motocicleta în siguranță pe șosea menționăm ESA – suspensia ajustabilă electric care funcționează ireproșabil și DTC – controlul dinamic al tracțiunii. Sigur, există și un mod de asistență la pornirea din rampă, opțiune care vine să fie extrem de apreciată atunci când e nevoie să mișcați motocicleta în situații dificile, sarcină altfel deosebit de dificilă.
Ghidonul motocicletei este ticsit cu diverse comenzi. Modelul Exclusive se remarcă prin capacele cromate ale butoiașelor cu lichid de frână, prin banda de aluminiu care îmbracă motorul și prin contactul și bușonul de rezervor keyless
Computerul de bord oferă probabil la fel de multe informații despre motocicletă câte putem găsi, de regulă, la un computer de bord al unei mașini cu an de fabricație recent. Dincolo de posibilitatea de control al radio-ului, acum cu o sonorizare îmbunătățită și care poate fi ascultat fără mari probleme și la peste 100 km/h, pilotul este în permanență informat cu privire la presiunea din pneuri, consumul instant, consumul mediu, distanța de parcurs până la realimentare, cronometru sau reperele de timp ale călătoriei.
Imagine de la momentul terminării drumului de circa 500 de kilometri. Propulsorul BMW K 1600 GTL Exclusive a avut nevoie în medie de 5,2 l/100 km pentru a transporta două persoane și o mulțime de bagaje
3. Confortul modelului BMW 1600 GTL Exclusive
Categoria la care motocicleta testată de ProSport bate aproape orice altă motocicletă din lume la ora actuală. Nemții au pus pe K 1600 GTL Exclusive cam tot ceea ce există la capitolul confort în acest moment. Începem prin a menționa de pilotul automat, opțiune necesară pentru o motocicletă gândită să facă drumuri lungi. Vizibil este și felul în care arată șaua pasagerului, un adevărat fotoliu cu posibilitate de încălzire care oferă cel mai ridicat grad de confort care poate fi întâlnit pe o motocicletă. Sigur, există și părți care pot fi retușate. În testul ProSport, am observat faptul că materialul din care este făcută șaua pasagerului este foarte alunecos, motiv pentru care la frânări mai bruște acesta tinde să alunece peste pilot. În plus, mânerele fotoliului trebuie să fie în permanență coborâte, ridicarea lor obturând vizibilitatea pentru pilot. în oglinzile laterale.
Pasagerul are la dispoziție probabil cea mai comodă poziție care poate fi întâlnită pe o motocicletă. Fotoliul cu mânere este suficient de comod pentru a permite ca drumurile de 500 de kilometri să nu provoace niciun disconfort
Sigur, pilotul este și el ajutat de mai multe opțiuni care să îi facă viața mai ușoară. Din meniu poate fi controlată temperatura pentru încălzirea manșoanelor și pentru încălzirea șeii, deflectoarele de vânt mobile pot direcționa jetul de aer în funcție de necesitate, iar construcția motocicletei și forma carenajului menține pilotul uscat chiar și în condiții de ploaie susținută.
K 1600 GTL Exclusive, oferta completă pentru motocicliștii pretențioși
În cuvinte puține, motocicleta testată de noi este prietenul perfect pentru cei care au de gând să facă drumuri lungi și au nevoie să meargă cu pasager și bagaje în cele mai bune condiții de confort pe care le poți găsi pe două roți. Tehnologiile de ultimă oră sunt la locul lor, confortul este la cele mai ridicate standarde, iar propulsorul uriaș dezvoltă suficient de multă putere pentru cam toate situațiile pe care un motociclist le poate întâlni pe șosea. Sigur, costă aproape 30.000 de euro, însă în suma asta sunt incluse elemente cam de la toate modelele pe care BMW le vinde în acest moment. Și cel mai important aspect, unul pe care în 2015 nemții l-au bifat cu brio, îmbinarea este armonioasă.
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER